Verdiepingsworkshop Hoogbegaafdheid in Psychotherapie – persoonlijkheid, diagnostiek, psychotherapie en therapeutische relatie

In deze eendaagse verdiepende workshop wordt hoogbegaafdheid (HB) bij volwassenen in psychodiagnostiek en psychotherapie uitgelegd als zijnde geen (DSM-) stoornis, maar een aparte en snelle, complexe vorm van informatieverwerking, die met specifieke persoonlijkheidstrekken samengaat en zo leiden tot dubbel kerngedrag waarop de therapeut gaat reageren. Deze verdiepende workshop is uitsluitend voor cursisten die de inleiding ‘de hoogbegaafde persoonlijkheid’ met succes hebben afgesloten.
 
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
  1. Definitie van 10 persoonlijkheidskenmerken bij hoogbegaafdheid, om zo praktisch te screenen.
  2. Cloninger en temperament bij hoogbegaafdheid en de meestal tegelijk aanwezige persoonlijkheidstrek hoogsensitiviteit of overmatige prikkelgevoeligheid. 
  3. Toepassing van het dimensionele DSM-5*-model bij persoonlijkheidsstoornissen voor pathologische trekken en toepassing van het vijffactorenmodel voor algemene (of ‘normale’ trekken). 
  4. Hoe selecteer je problemen bij hoogbegaafdheid algemeen en bij specifieke persoonlijkheidstrekken?
  5. De functieanalyse van de ingewikkelde therapeutische relatie en zelfanalyse door de therapeut van zijn eigen cognities, gevoelens en gedrag, na eerst een interactiediagnose gesteld te hebben van zowel het algemene kerngedrag van hoogbegaafdheid als van specifieke persoonlijkheidstrekken.

Erkenning

Door de VGCt en de FGzPt erkend voor 5 uur onder nummer 396290. 

Datum: volgt
Tijd: 10.00 tot 16.15 uur
Plaats: Lunteren of Ede (locatie voldoet aan de RIVM-richtlijnen)
Docent: Adriaan Sprey
Aantal deelnemers: maximaal 8
Prijs: 195 euro inclusief lunch

Literatuur

Verplichte literatuur
Sprey, A. (2020) Praktijkboek hoogbegaafdheid in psychotherapie – Persoonlijkheid, diagnostiek, psychotherapie en therapeutische relatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, Springer Media. 210 pagina’s. ISBN 978 90 368 2490 3

Bekend veronderstelde literatuur
Webb, James T., & Edward R. Amend (2013) Misdiagnose van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Assen: Van Gorcum. Hoofdstuk 1 (geheel), 3 en 4 (delen over volwassenen en over persoonlijkheidsstoornissen), 9,10. (50 blz) 

Webb, James T. & Edward R. Amend (2020) Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid (DSM-5 versie). Assen: Van Gorcum.

Aanbevolen literatuur
Sprey, A. (2015/2017) Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen: DSM-5, diagnostiek, cognitieve gedragstherapie en therapeutische relatie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, Springer Media. Hoofdstuk 1.3 t/m 1.7, 1.12, 1.13 en 3; Appendix A. (80 blz). 

Meer weten?

Als u meer wilt weten, kunt u contact opnemen met Adriaan Sprey.

Aanmelden voor deze workshop