Verdiepingsworkshop Hoogbegaafdheid in Psychotherapie: behandeling en therapeutische relatie

 
In deze eendaagse verdiepende workshop wordt hoogbegaafdheid (HB) bij volwassenen in psychodiagnostiek en psychotherapie uitgelegd als zijnde geen (DSM) stoornis, maar een aparte en snelle, complexe vorm van informatieverwerking, die met specifieke persoonlijkheidstrekken samengaat en zo leiden tot dubbel kerngedrag waarop de therapeut gaat reageren. Naast het maken van een behandelplan wordt ingegaan op leven in harmonie met je basistemperament en met de meestal aanwezige hoogsensitiviteit. Ook wordt behandeld hoe een interactiediagnose te stellen en een functieanalyse van de ingewikkelde therapeutische relatie en een zelfanalyse te maken van eigen cognities, gevoelens en gedrag, als reactie op zowel het algemene kerngedrag van hoogbegaafdheid als van specifieke persoonlijkheidstrekken.
 
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
  1. Casusconceptualisatie, functieanalyse en behandelplan bij hoogbegaafdheid. Hoe selecteer je problemen bij hoogbegaafdheid algemeen en bij specifieke persoonlijkheidtrekken? De psychotherapie is gebaseerd op een concreet behandelplan, dat specifieke doelen en aan hoogbegaafdheid aangepaste technieken omvat. Het behandelplan vloeit voort uit de casusconceptualisatie of holistische theorie met daarin de functieanalyses en betekenisanalyses van symptoomgedrag en kerngedrag van hoogbegaafdheid en van specifieke persoonlijkheidstrekken.  
  2. Hoogsensitiviteit of overmatige prikkelgevoeligheid en leven in harmonie met je basistemperament volgens Cloninger bij hoogbegaafdheid.
  3. Het interactie-appèl van zowel het algemene kerngedrag van hoogbegaafdheid als van specifieke persoonlijkheidstrekken leidend tot interactiediagnose en zelfanalyse door de therapeut.
  4. De functieanalyse van de ingewikkelde therapeutische relatie door de therapeut van zijn eigen cognities, gevoelens (onzekerheid, irritatie, ontmoediging of overbetrokkenheid) en therapeutgedrag.

Doelgroep

Deze verdiepende workshop is uitsluitend voor cursisten (gezondheidszorg- en klinisch psychologen, psychotherapeuten, cognitief-gedragstherapeuten, psychiaters) die de inleiding ‘Hoogbegaafdheid en persoonlijkheid, screening en diagnostiek’ met succes hebben afgesloten.

Erkenning

Door de VGCt en de FGzPt erkend voor 5 uur onder nummer 396290. 

Datum: nog vast te stellen
Tijd: 10.00 tot 16.15 uur
Plaats: Ede (locatie voldoet aan de RIVM-richtlijnen)
Docent: Adriaan Sprey
Aantal deelnemers: 4 tot 6
Prijs: 225 euro inclusief lunch

Literatuur

Verplichte literatuur
Sprey, A. (2020) Praktijkboek hoogbegaafdheid in psychotherapie – Persoonlijkheid, diagnostiek, psychotherapie en therapeutische relatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, Springer Media. 210 pagina’s. ISBN 978 90 368 2490 3

Meer weten?

Als u meer wilt weten, kunt u contact opnemen met Adriaan Sprey.

Aanmelden voor deze workshop